ANA SAYFA

Ana Sayfa 

İLETİŞİM

İletişim 

BAĞLANTILAR

Bağlantılar 

SİTE HARİTASI

Site Haritası 

SIKÇA SORULAN SORULAR

Sıkça Sorulan Sorular 

  TMMOB  FIG  CLGE
ENGLISH HKMOBİS ÜYE HKMOBİS

  25 Eylül 2017, Pazartesi

TMMOB HARİTA KADASTRO MÜHENDİSLERİ ODASI

Site İçi Arama:

Loading
FİG 2018

    Haberler

    Basın Açıklamaları

    Görsel Basında Odamız

    Basından

    Resmi Yazışmalar

    Birim Fiyatlar

    Hukuk Birimi

    İstatistikler ile HKMO

    MİSEM

    Üyelerimizden

    Satım Duyuruları

    Alım Duyuruları

    İş Arayanlar

    Eleman Arayanlar

    Yardım Duyuruları

    Bilgi Edinme Başvurusu

    TİP Sözleşmeler Kontrol

    SHKMMB

    LİHKAB

 

e-Liste

Odamız üyesi değil, fakat duyuruların düzenli olarak
e-posta hesabınıza gönderilmesini istiyorsanız;
Lütfen adınızı, soyadınızı ve
e-posta adresinizi giriniz..

Adınız:

E-Posta Adresiniz:

 

Son Çıkan Yayınlar

 

» KİTAPLAR

MESLEKTE 50. HİZMET YILINI DOLDURAN ÜYELERİMİZ
HKMO

 
 » JEODEZİ VE JEOİNFORMASYON DERGİSİ

 
 » HKM DERGİSİ

SAYI: 2011-1 104

 
 » HARİTA BÜLTENİ

SAYI: AĞUSTOS 2017 98

  

SÖZLEŞME ASIL VE SURETLERİNE İLİŞKİN DAMGA VERGİSİ HK.

    Yayına Giriş Tarihi: 04.03.2015  Güncellenme Zamanı: 19.03.2015 12:22:32  Yayınlayan Birim: GENEL MERKEZ  
 

Sayı : 3/B15-441            03/03/2015

Konu : Sözleşme Asıl ve Suretlerine İlişkin
 Damga Vergisi Hk.

 

MALİYE BAKANLIĞI
ANKARA

Odamıza kayıtlı Serbest Harita ve Kadastro Mühendislik Müşavirlik Büroları sahibi üyelerimizin ilettiği dilekçelerde Tapu ve Kadastro Müdürlükleri‘nin Maliye Bakanlığı‘na iletilmek üzere yapılan SHKMMH işlerinin 2009 senesine ait sözleşme fotokopilerini istediği, damga vergisinin ödenmediği tespit edilen sözleşmeler hakkında ilgili bürolara cezai işlem uyguladığı, bu cezaların uygulanması sırasında sözleşmelerin son maddesinde bulunan "4 nüsha düzenlenmiştir." ibaresine istinaden ilgili ceza miktarını 4 katı olarak tahsil ettiği, konunun Odamızca incelenmesi isteği tarafımıza iletilmektedir. Aktarılan bu talepler doğrultusunda konuyla ilgili araştırma yapılması ihtiyacı doğmuştur. Konuyla ilgili hazırlanan metin aşağıdadır.

Damga vergisi ödemesi konusu ile ilgili Danıştay 7. Dairesinin 20.02.1986 Gün, E.1984/3147 - K.1986/487 Sayılı Kararı "...Damga Vergisi Kanunu`nun 1. maddesinde sözü edilen 1 sayılı tabloda yazılı kağıtların ikinci nüshalarının, ilgili kurumun kağıtlarına esas teşkil etmek ve dahili muamelesinde kullanılmak amacıyla ve nüsha olarak değil "suret" şeklinde düzenlendiğinin açıkça anlaşılması halinde damga vergisine tabi tutulamayacaktır." şeklindedir.

Nitekim Damga Vergisi Kanunu`na ekli (1) sayılı tablonun IV-3 bölümünde, "tabloda yazılı kağıtlardan aslı 1,00 Türk Lirasından fazla maktu ve nispi vergiye tabi olanların resmi dairelere ibraz edilecek özet, suret ve tercümelerinin 0,60.-TL oranında maktu vergiye tabi olacağı" belirtilmiştir.

Her ne kadar birden fazla düzenlenen nüshaların her biri damga vergisine tabi olsa da Danıştay vermiş olduğu kararlarda birden fazla düzenlenen nüshaların kullanım amaçları üzerinde durmuş ve taraflar için, suret mahiyetinde kullanılacak imzalı nüshaların birer taneden fazlasının damga vergisine tabi tutulmasını, kağıtların gerçek mahiyetine ters görmüştür. Danıştay, vermiş olduğu kararlarda,  kağıtları nüshaların bütünü şeklinde düşünmemiz gerektiğini, imzalı bir tane nüshanın bütün nüshalar adına her türlü hukuki neticeyi doğurabileceğini ve ispat özelliği olduğunu, bundan dolayı diğer nüshaların kullanım amacının, onların suret mahiyeti almasına neden olacağını belirtmiştir.

Nitekim Danıştay 7. Dairesinin 20.02.1986 gün, E.1984/3147 - K.1986/487 Sayılı Kararında: "Davacı kurum 2. nüshaların, nüsha olarak değil suret olarak kullanılmak üzere düzenlendiğini ileri sürmektedir. Nüsha aynı hüküm ve kuvvete haiz olmak üzere düzenlenen kağıtlardan her biridir. Suret ise bir kağıdın usulüne uygun çıkarılmış örneğidir. Nüshaların ayrı ayrı damga vergisine tabi tutulmasının nedeni her nüshanın herhangi bir hususu ispat veya belli etmek için müstakilen ibraz edilebilecek belge olmasındandır. Dosya içeriğinden bu kağıtların ikinci nüshalarının, bankanın kayıtlarına esas teşkil etmek ve dahili muamelelerinde örnek olarak kullanılmak amacına matuf olarak düzenlendiği anlaşılmaktadır. Vergilendirmede vergiyi doğuran olay ve bu olaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyeti esas olduğundan suret (örnek) olarak kullanılmak amacıyla düzenlendiği anlaşılan ve bu amaçla kullanılan söz konusu kağıtları nüsha olarak nitelendirmek belgenin gerçek mahiyetine ters düşeceği gibi hiç bir zaman nüsha olarak kullanılmayacak bir belgeyi nüsha olarak vergilendirme sonucunu doğurur. Bunun da kabul edilmeyeceği açıktır" ibaresi yer almaktadır.

Tüm bu hususlar göz önüne alındığında, otokopi yöntemi ile dört nüsha olarak düzenlenen mevzubahis sözleşmenin iki nüshası Odada kaldığından ve Oda da kamu kurumu niteliğinde bir meslek kuruluşu olduğundan,  nüsha şeklinde düzenlenmesine rağmen bu nüshaların resmi bir kuruluşa verilmiş suretler şeklinde kabul edileceği ve her bir nüshaya ayrı ayrı uygulanan damga vergisinin bu durumda uygulanamayacağı Danıştay kararlarında açık olarak görülmektedir.

Düzenlenen sözleşmelerin iki kopyası mesleki faaliyet denetimi amacıyla odamıza bilgi amaçlı verilmekte, herhangi bir kurum veya kuruluşa işlem yapmak için ibraz edilmemekte, yalnızca arşivde saklanmaktadır. Bu nedenle suret olarak değerlendirilmesi gerekmektedir. 

Bilgi ve gereğini dileriz.

 

 Ertuğrul CANDAŞ
 Yönetim Kurulu a.
  Genel Başkan


Tüm Resmi Yazışmalar »


 

e-HİZMETLER:
| HKMOBİS | WEBMAIL |

© 2004-2017 Tüm hakları TMMOB HARİTA VE KADASTRO MÜHENDİSLERİ ODASI aittir.
Sitede yer alan görsel ve metin öğeler izinsiz kullanılamaz.

TMMOB HARİTA VE KADASTRO MÜHENDİSLERİ ODASI
SÜMER 1. SOKAK NO: 12/4 06440 KIZILAY / ANKARA
TEL: +90 312 232 5777 (PBX) - FAKS: +90 312 230 85 74 - GSM: 0533 762 28 13

 


 
Key İnternet Hizmetleri Ltd. Şti.