ÖNLENEBÝLÝR BÝR SEBEPTEN ÖTÜRÜ YURTTAÞLARIMIZ HAYATINI KAYBETTÝ!

8 Temmuz 2018 günü, saat 17.20 sýralarýnda TCDD tarafýndan Uzunköprü-Halkalý seferini yapan, 12703 numaralý yolcu treni; Tekirdað ili, Çorlu ilçesi, Sarýlar bölgesi civarýnda raydan çýkmýþ, ilk belirlemelere göre 24 yurttaþýmýz hayatýný kaybetmiþ, 338 yurttaþýmýz da yaralanmýþtýr.

 

Ýlk belirlemelere göre demiryolu hattýndaki ray ve traverslerin altýndaki toprak dolgusunun akýp gitmesi ve raylarýn askýda kalmasýndan kaynaklý, trenin raydan çýkarak devrildiði anlaþýlmýþtýr. Ulaþtýrma, Denizcilik ve Haberleþme Bakanlýðýndan yapýlan açýklamada; "Kazanýn aþýrý yaðmur yaðýþlarý sonucu menfez ile ray arasýndaki topraðýn boþalmasý nedeni ile meydana geldiði" söylenmektedir. Bakanlýk, bu açýklamasýyla facianýn sonucunu iþaret ederken facianýn oluþma sebebini görmezden gelmektedir.

 

Kazanýn oluþmasýnda kuþkusuz ki en büyük neden, bilimden ve mühendislikten uzak kamu yönetim anlayýþýnýn ve denetimsizliðin artýk ülkede yerleþik hale gelmesidir. Havzaya baðlý doðru bir hidrolik hesabýnýn, eksiksiz bir drenaj tasarýmýnýn, raylar ve traverslerin altýndaki zeminde doðru malzeme kullanýmýnýn yapýlmadýðý; kaza sonrasý basýna yansýyan fotoðraflarda görünen yetersiz kalmýþ menfezlerden ve tahliye edilemeyen suya karþý koyamayarak akýp giden zemin malzemelerinden anlaþýlmaktadýr.

 

TCDD 1. Bölge Müdürlüðünün 07.06.2018 tarihinde onay verdiði "14 Demiryolu Bakým Müdürlüðü Mýntýkasý Halkalý-Muratlý Arasý Menfez Bakým ve Taþ Duvar Ýþleri Ýhalesi" 22.06.2018 tarihinde iptal edilmiþtir. Yani kazanýn gerçekleþmesinden sadece 16 gün önce iptal edilen ihale gerçekleþtirilmiþ olsaydý, yüksek ihtimalle bugün bu kaza engellenecekti.

 

Yine 2013 yýlýnda TCDD bünyesinde demiryollarý hatlarýný kontrol eden "yol bekçiliði" iþleyiþinin kaldýrýlmasý, bu kazanýn gerçekleþmesinde önemli bir paya sahiptir. Eðer bu kadro kaldýrýlmasaydý facianýn yaþandýðý kýsýmdaki problemli zemin tren geçmeden önce görülebilecek ve tren seferi iptal edilebilecekti. Bekçilik iþleyiþinin kaldýrýlmasýndan sonra yerine getirilebilecek dronelarla izleme ya da uzaktan erken uyarý sistemi kurma gibi yöntemler ise hiç düþünülmemiþtir.

 

Daha önce yaþanan tren kazalarýndan ders alýnmadýðý açýktýr. Tüm bu bilgiler ýþýðýnda; yukarýda da belirttiðimiz üzere öngörülebilir ve önlenebilir bir sebepten kaynaklý oluþan faciadan ders çýkartýlmalý, sorumlular adalet önünde hesap vermeli, bilime dayalý yönetim anlayýþýyla ve doðru mühendislik hizmeti ile baþka facialar yaþanmadan gerekli önlemler alýnmalýdýr.

 

Hayatýný kaybeden yurttaþlarýmýzýn yakýnlarýna baþsaðlýðý diler, yaralýlarýn bir an önce iyileþerek aramýza dönmesini temenni ederiz.

 
TMMOB
HARÝTA VE KADASTRO MÜHENDÝSLERÝ ODASI
TEMMUZ 2018


Yukarý Çýk